Cara atasi masalah rambut gugur dengan pengambilan vitamin

Masalah keguguran rambut adalah perkara biasa yang melanda orang dewasa, terutama lelaki bila dah berusia dan wanita selepas bersalin. Rambut gugur kadangkala boleh membawa kepada stress, bila melihatkan rambut yang melekat di sikit, di lantai, di bantal dan sebagainya.
Rambut kita sebenarnya sering mengalami proses gugur-tumbuh kembali. Ia adalah proses biasa, dan menjadi lebih teruk sedikit selepas bulan ke-3 (biasanya) kelahiran anak. Seorang ibu akan mengalami keguguran rambut (biasanya dikaitkan dengan habit anak menyembur air liur).
Mari kita tengok gejala-gejala keguguran rambut ni dengan lebih jelas:

Keguguran Rambut Kekal

Androgenetik alopecia
Bagi lelaki, corak kebotakan boleh bermula dari awal, walaupun pada usia remaja atau awal 20-an. Ia biasanya dicirikan oleh garis rambut yang mulai surut surut di sisi dahi dan botak di bahagian atas kepala. Hasil akhir boleh botak separa atau botak terus.
Bagi wanita, biasanya mempunyai keguguran rambut bermula dengan penipisan di bahagian depan, sisi atau bahagian atas . Wanita biasanya mengekalkan garis rambut depan mereka dan jarang mengalami kebotakan lengkap.
Cicatricial alopecia
Keadaan ini jarang berlaku apabila berlaku keradangan terhadap folikel rambut. Parut yang terhasil menyebabkan keguguran rambut yang berkekalan. Kadang-kadang ia bermula dengan penyakit dengan gatal-gatal atau sakit lain.

Keguguran Rambut Sementara

Alopecia areata
Keguguran rambut jenis ini biasanya berlaku setempat. Ia boleh menyebabkan kehilangan rambut setengah-setengah di mana-mana kawasan yang mempunyai rambut, termasuk kening, bulu mata dan janggut. Dalam kes-kes yang jarang berlaku, ia boleh maju menyebabkan keguguran rambut di seluruh badan. Jika kehilangan rambut termasuklah kulit kepala anda, keadaan ini dipanggil alopecia totalis. Jika ia melibatkan seluruh badan anda, ia dipanggil alopecia universalis. Kesakitan dan gatal-gatal boleh menjadi penyebab kehilangan rambut, tetapi gejala yang selalunya minimum.
Effluvium Telogen
Jenis keguguran rambut yang sementara ini berlaku secara tiba-tiba, paling kerap selepas penyakit yang ketara atau tekanan perasaan. Segenggam rambut boleh keluar apabila menyikat atau membasuh rambut anda atau mungkin akan jatuh walaupun diusap dengan lembut. Keguguran rambut jenis ini biasanya menyebabkan keseluruhan penipisan rambut dan tidak sampai botak.
Traction alopecia
Kesan botak boleh berlaku jika anda sering memakai gaya rambut tertentu, seperti pigtails, tocang atau cornrows, atau jika anda menggunakan penggelek yang ketat. Kehilangan rambut biasanya berlaku antara baris atau pada bahagian di mana rambut ditarik ketat.
Effluvium Anagen
Keguguran rambut jenis ini disebabkan oleh kimoterapi.

Punca-Punca Keguguran Rambut Yang Biasa

Demam yang teruk
Selepas mengalami demam yang teruk biasanya seseorang akan mendapati rambutnya mengalami keguguran yang agak serius. Namun ia akan kembali normal.
Melahirkan anak
Tindakbalas hormon menyebabkan seorang ibu yang melahirkan anak mengalami masalah keguguran rambut yang serius. Namun ia akan pulih dalam tempoh 6-12 bulan.
Kekurangan protein
Pengambilan protein yang tidak mencukupi dan pemakanan yang tidak seimbang menyebabkan rambut mengalami masalah. Ini kerana rambut dibina oleh protein.
Pengambilan ubat-ubatan
Sesetengah ubat boleh menyebabkan keguguran rambut berlaku, misalnya ubat darah tinggi, ubat gout dan sebagainya.
Menghidapi penyakit
Keguguran rambut juga boleh manjadi simptom kepada penyakit-penyakit yang mungkin anda tidak sedar sedang menghidapnya. Jalani pemeriksaan sekiranya anda mengalami keguguran rambut yang teruk dengan keadaan kesihatan yang agak tidak memuaskan.

Vitamin Untuk Masalah Rambut

Vitalea (multivitamin dan multimineral)
B Complex
Zinc Complex
Vita-C
Vita-E

credit to MommyLyna


----------------------------------------------------------------------------------------------
* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.
Sila dapatkan nasihat dari Doktor atau pakar berkaitan penyakit-penyakit yang dihidapi.


Saya adalah wakil Shaklee anda untuk penghantaran serata Malaysia. Pilihan COD di kawasan Kota Damansara dan Subang Bestari, Seksyen U5. 




  Lydzar Rusman, SHAKLEE ID : 859948
Kedai TripleS (K3S)
Mobile/ WhatsApp :013-3583424
Facebook Twitter
Contact me: Google Talk lydzar Y! Messenger humble_head


1 comment: