Nadia Cekal Atasi Masalah Mastitis Dengan Set Berpantang Sehingga Dapat Kembali Menyusukan Anaknya

Perjalanan penyusuan Nadia dan anak sulungnya baru saja bermula. Masalah timbul apabila Nadiah tiba-tiba mengalami bengkak susu. Pelbagai cara tradisional telah dicuba utk melegakan kesakitan yang dialami.

Akhir sekali Nadiah telah di diagnos menghadapi masalah mastistis dan beliau terpaksa menjalani pembedahan minor di breast utk membuang nanah yang telah terkumpul.


APAKAH MASTITIS?

Mastitis merupakan istilah medikal untuk keradangan payudara pada perempuan yang biasanya baru saja melahirkan bayi.
Mastitis ini dikesan apabila ada gejala pembengkakan payudara, timbulnya rasa sakit, dan warna kemerahan di sekitar payudara. Mastitis terjadi karana adanya sumbatan pada saluran susu atau putingnya mengalami sumbatan. Jika tidak segera diatasi, mastistis boleh menyebabkan suhu tubuh meningkat sehingga mencapai 38 darjah celsius dan menimbulkan rasa sakit.
Simptom Mastistis
  • Apabila disentuh, payudara terasa hangat.
  • Terjadinya pembengkakan pada payudara.
  • Timbulnya rasa sakit ketika menyusukan bayi
  • Kulit berwarna merah kemerahan.

Kenyataan yang pahit utk ditelan, Doktor sarankan supaya Nadiah terus stop breastfeeding dan dia diberikan pil 'stop susu'. Dikala semangat utk menyusukan anaknya sedang berkobar-kobar, ia telah disiram oleh kata-kata Doktor tersebut. 
Tapi Nadia tak putus asa, keinginan utk menyusukan anaknya masih tinggi. Tak sampai hati rasanya tengok anak yang masih belum mencecah 3 bulan meneguk susu formula.

LUKA PULIH SUSU MAKIN BERTAMBAH

Sejak diberikan ubat untuk menghentikan susu, Nadia mendapati susunya memang semakin berkurang. Katanya lagi bila di pam, susunya cair sangat bak air dan tiada rupa susu.

Atas usaha dan bantuan seorang rakan, Nadia akhirnya mencuba Set Breastfeeding Shaklee yang dibeli daripada saya.

Pada mulanya, saya syorkan Nadia Set Berpantang dahulu utk tujuan penyembuhan luka pembedahannya. Zinc Complex yang terdapat didalam set berpantang ini membantu pemulihan luka dengan lebih cepat.

Alhamdulillah, vitamin-vitamin yang terkandung di dalam set berpantang ini bukan saja membantu pemulihan luka dengan lebih cepat, malah memberi manfaat tambahan pada rupa susu Nadia yang dulunya sangat cair.

Susu tidak cair lagi

Saya meyakinkan Nadia bahawa dia masih boleh kembali fully breastfeed, asalkan tubuh si ibu kembali sihat dan ibu mengamalkan konsep asas breastfeeding iaitu kekerapan mengosongkan breast, minum air yang banyak dan juga doa serta tawakal pada Yang Maha Esa. Dan disertai dengan pengambilan vitamin bila ibu tidak dapat memenuhi keperluan mengikut piramid makanan.

Mari kita doakan agar Nadia dan anaknya boleh terus berjuang dan berjaya dalam dunia penyusuan Susu Ibu.

Update : Ketika saya follow up Nadia tempohari, alhamdulillah mereka kini sudah kembali bonding bersama dan meneruskan penyusuan seperti biasa. Alhamdulillah.


----------------------------------------------------------------------------------------------
* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.
Sila dapatkan nasihat dari Doktor atau pakar berkaitan penyakit-penyakit yang dihidapi.


Saya adalah wakil Shaklee anda untuk penghantaran serata Malaysia. Pilihan COD di kawasan Kota Damansara dan Subang Bestari, Seksyen U5.


  Lydzar Rusman, SHAKLEE ID : 859948
Kedai TripleS (K3S)

Call / SMS/ Whatsapp : 013 3583424
Facebook Twitter
Contact me: Google Talk lydzar Y! Messenger humble_head