Pentingnya hormon oksitosin untuk menjayakan penyusuan

Dah lama rasanya saya tak post sesuatu yang berkaitan dengan penyusuan kt Blog K3S ni, kan? Saya lebih banyak share tentang vitamin-vitamin yang sesuai utk tujuan-tujuan kesihatan lain saja. Mungkin sebab saya excited dan share kelebihan vitamin Shaklee secara keseluruhan :)

Baiklah, hari ni saya nk share tentang hormon Oksitosin. Apa kaitannya dengan penyusuan?

Prolaktin dan oksitosin adalah hormon-hormon yang berperanan penting dalam penyusuan ibu di samping hormon-hormon utama wanita iaitu estrogen dan progesteron. Hormon Oksitosin ialah suatu hormon yang bertindak sebagai 'orang tengah' dalam nilai sesuatu kasih sayang. semakin banyak bilangan Oksitosin, semakin membuak-buak perasaan tersebut.

Hormon ini lebih banyak dirembeskan di dalam diri perempuan berbanding lelaki. kerana, perempuan memerlukan kasih sayang yang lebih dalam dalam diri mereka, jika tidak, mungkin anak tak akan membesar. salah satu sebabnya, semasa anak menyusu dan takkala anak mula mengisap puting ibu, puting ibu akan mengeluarkan isyarat ke otak dan Oksitosin akan keluar lebih banyak bagi memastikan proses penyusuan berjalan secara lansung semasa anak menyusu.

credit to : Apa Kata Aiman

Tips sharing : Pengambilan b complex dan vit c membantu dalam mendapatkan penstabilan hormon oksitosin terutama ibu menyusu. Maka pengambilan dua vitamin ini jangan sesekali dipandang remeh bila kita menyusukan anak supaya kita tak mudah down atau tertekan oleh apa jua persekitaran yang kita lalui. Selain itu cuba amalkan pengambilan makanan atau minuman kegemaran kerana ia sangat membantu dalam proses recover utk ibu yg hadapi susu merundum. Cuba betulkan jadual pam anda. amalkan makanan yang sihat serta pastikan minum air secukupnya demi memastikan keperluan air badan dipenuhi. Jangan lupa berdoa! Mintalah kepada Allah kerana DIA yang berhak MEMBERI.

Bila bercerita tentang vitamin, ini dia mengapa pentingnya vitamin.

Vitalea with iron formula : demi memastikan ibu cukup iron semasa menjayakan penyusuan agar tidak mudah pitam atau raa pening disebabkan kurang darah. Ia juga sangat penting untuk pembesaran bayi yang disusukan. Kekurangan iron boleh menyebabkan berat bayi tidak selari dengan pembesarannya.

BComplex membantu ibu cergas, dan ceria ( membantu penghasilan oksitosin dengan lebih baik bila si ibu itu dalam keadaan tekanan yang terkawal)

Vitamin C sangat membantu untuk ibu mengatasi tekanan yang dilalui beserta untuk sistem imun ibu dan anak.

Kalsium perlu utk pembentukan darah, pembentukan saraf dan tulang serta gigi si anak. Ibu memerlukam kalsium. Dan memastikan tidak berisiko mendapat osteoporosis bila tua kelak.

Protien sangat perlu untuk pembentukan sel. Sel kita terbentuk dari protien. Badan memerlukan 9 asid amino
( protien ) yang tidak dapat dihasilkan dari badan. Sel yang sihat terbentuk dari protien yang seimbang.

credit : Kak Norita

Sebab itu lah saya menyarankan set lengkap Triple-M yang mengandungi Vitalea, BComplex, Vitamin C, Afalfa, Ostematrix dan ESP diambil bagi memastikan kesihatan si ibu menyusu berada diparas paling optimum. Dengan itu perjalanan penyusuan anda pasti lebih mudah.


----------------------------------------------------------------------------------------------
* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.
Sila dapatkan nasihat dari Doktor atau pakar berkaitan penyakit-penyakit yang dihidapi.


Saya adalah wakil Shaklee anda untuk penghantaran serata Malaysia. Pilihan COD di kawasan Kota Damansara dan Subang Bestari, Seksyen U5. 



  Lydzar Rusman, SHAKLEE ID : 859948
Kedai TripleS (K3S)

Mobile/ WhatsApp :013-3583424
Facebook Twitter
Contact me: Google Talk lydzar Y! Messenger humble_head