MOTIVASI : Jangan Mati Miskin

Kalau anda lahir miskin..itu bukan salah anda. Tetapi kalau anda mati miskin, itu memang salah anda! -Donald Trump-
Saya suka memetik perenggan ini dari sebuah buku motivasi yang saya baca.

Ye, kita memang tak boleh memilih untuk lahir dalam keluarga yang kaya, atau dalam keluarga yang miskin kerana ianya telah menjadi ketetapan sang Pencipta. Tetapi adakah yang lahir dalam keluarga yang miskin akan terus miskin, atau yang lahir dalam keluarga yang kaya akan terus kaya?

Jawapannya bergantung kepada sejauh mana kita melakar nasib dan kehidupan yang kita mahukan.

We Are The Driver Of Our Life. 


Bayangkan anda mempunya sebuah kenderaan. Adakah kenderaan anda akan bergerak jika ia tidak dipandu? Dan adakah sesebuah kenderaan mempunyai banyak pemandu?

Nah, once anda membeli kenderaan, anda akan diberikan kunci dan andalah yang bakal membawa kenderaan tersebut mengikut halatuju yang anda mahukan, Anda mahu ke kawasan curam, atau ke kawasan puncak yang tinggi atau juga ke kawasan datar yang sentiasa anda anggap selamat.

Begitulah umpamanya kita membawa hidup kita. Kita mahu memilih jalan yang salah yang bakal membawa kita ke kehidupan yang susah atau kejalan betul yang dimana kita bakal menikmati kesenangan. Ianya terletak ditangan kita.

Rasulullullah SAW sendiri sentiasa menganjurkan supaya umat Islam berusaha untuk menjadi kaya.
Kerana dengan kekayaan yang umat Islam ada itulah yang bakal membantu kita memelihara keamanan sejagat dan membantu membangunkan ummah.

Kenapa Kita Perlu Jadi Kaya?

Rasulullah dan para sahabat dizamannya adalah golongan yang kaya raya, tetapi mereka hanya mengamalkan hidup yang sederhana kerana semua kekayaan mereka adalah untuk digunakan kejalan kebajikan dan kebaikan ummah. Mereka tidak bermegah-megah dengan kekayaan, malah sering melakukan infaq ke jalan Allah.  Inilah yang sedang kami usahakan dalam Shaklee.


Insya allah kami semua sedang berusaha untuk tidak mati miskin.
Niat dan tujuan asal kebanyakan kami hanya untuk membantu keluarga keluar dari belenggu kewangan, tapi kini niat kami telah berubah iaitu untuk menjadi kaya dan menjadi sebahagian golongan yang mampu memberi infaq tak kira masa.

Alhamdulillah, program JomHebat KL yang baru sahaja berlangsung pada hari Sabtu minggu lepas begitu memberi kesan dihati para pesertanya. Setiap peserta pulang dengan satu azam dan tekad untuk terus berjaya dalam bisnes Shaklee.



Jika anda sedang mencari-cari cara untuk menambah pendapatan isi rumah, kami sentiasa mengalu-alukan kehadian anda ke dalam kumpulan kami. Kita bermula dengan langkah yang kecil, konsisten dan berterusan, penuh dengan semangat dan usaha gigih, insya allah kejayaan pasti ada dalam genggaman.

Lydzar Rusman
Shaklee ID : 859948
Call / SMS / Whatsapp : 013 3583424
Facebook
Contact me: Google Talk lydzar Y! Messenger humble_head


1 comment:

  1. jadi kaya memang best, boleh tolong mak bapak, dan ramai orang, kalau kaya pastu sombong, siaplah

    ReplyDelete