Punca dan Cara Atasi Sakit Pinggang Bagi Ibu Hamil, Yang Tak Hamil Pun Boleh Cuba

Bulan lepas, selepas sesi berjalan-jalan bersama keluarga di salah sebuah shopping complex, terasa sakit sungguh di pinggang. Nak tidur malam pun rasa sangatlah tak selesa. Kerap terjaga dan akibatnya sentiasa mengantuk ketika siang.

Maklumlah bergelar ibu hamil yang memasuki usia kandungan 5bulan, beban yang dibawa semakin berat, walaupun sebenarnya tidak lah besar mana.

Mungkin ibu hamil yang lain akan faham bagaimana perasaannya sakit pinggang ni, kan? Saya tahu saya tidak sendirian dengan kesakitan pinggang ini.



APAKAH PUNCA MENYEBABKAN SAKIT PINGGANG PADA IBU HAMIL?
  • Pembesaran rahim mempengaruhi pusat gravity. Ia menyebabkan otot-otot perut menjadi lemah, mengubah postur tubuh dan memberi tekanan kepada punggung dan bahagian belakang ibu hamil.
  • Kenaikan berat badan mendadak menyebabkan beban berlebihan terpaksa ditanggung oleh pinggang
  • Perubahan hormon mengakibatkan pelonggaran sendi dan ligamen pada tulang pinggul ke tulang belakang. Keadaan ini menyebabkan ibu hamil rasa tidak stabil ketika berdiri serta menyebabkan rasa sakit apabila sedang berjalan, duduk lama atau berbaring di tempat tidur apatah lagi ketika cuba mengangkat barang berat.
Berapa lamakah si ibu perlu menahan rasa sakit pinggang ini?

Mungkin kadar masanya berbeza apatah lagi jika ibu tidak tahu apa hendak dibuat untuk mengurangkan kesakitan pada pinggang mereka. Nak tunggu sehingga 9bulan dan melahirkan anak, aduh lamanya!

Di sini saya nak kongsikan antara cara untuk mengurangkan sakit pinggang bagi ibu hamil.
Tips ini juga boleh digunakan oleh golongan lain yang mempunyai masalah yang sama walaupun penyebabnya bukan kerana kehamilan.

Punca dan Cara Atasi Sakit Pinggang Bagi Ibu Hamil

Saya percaya setiap masalah pasti ada jalan penyelesaiannya dan langkah itu perlulah kita cari serta cuba agar kesakitan boleh dikurangkan.

Melalui banyak pembacaan saya, salah satu cara yang penting untuk rasa lega adalah dengan melakukan senaman atau regangan.

Di sini saya kongsikan satu video senaman mudah untuk para ibu buat bagi mengurangkan kesakitan yang ditanggung. Jangan sampai tak boleh berjalan langsung nanti ye.



 
Cara kedua adalah dengan pengambilan sumber kalsium tambahan.
 
Selepas kes diserang sakit pinggang yang saya ceritakan diatas tadi, pada malam hari nya sebelum masuk tidur, saya ambil extra dose kalsium.
 
Sumber kalsium yang saya ambil adalah lengkap dengan magnesium dan beberapa jenis mineral lain yang membolehkan serapan lebih baik. Biasanya saya hanya ambil 4biji sehari, tetapi di kala kena serang sakit pinggang macam ni, saya ambil 6 biji tablet kalsium mudah ditelan itu.
 
Alhamdulillah, amazing sungguh rasa bila bangun keesokan paginya, memang rasa tersangat lega.
 
Begitu juga ketika saya bermusafir ke Korea bersama rakan-rakan. Muka bumi Korea yang berbukit-bukit memaksa saya terus mengambil 6biji tablet kalsium. Kalau tidak, rasanya saya hanya perlu tinggal di uest house kerana tak larat nak berjalan lama (dan jarak yang jauh).
 
Untung saya kenal pil kalsium bernama Ostematrix ini.
 
Baiklah, semoga 2 cara ini membantu anda sebagai ibu hamil untuk enjoy pregnancy moment tanpa sengsara sakit pinggang lagi.  Kena rajinkan diri amalkan senaman tu kerana ia adalah cara termudah untuk mengurangkan sakit pinggang.
 
Semoga bermanfaat!
 
 
Lydzar Rusman
Shaklee ID : 859948
Call / SMS / Whatsapp : 013 3583424