TIPS KURUS : 5 TIPS SEMPOI KAWAL NAFSU MAKAN

Sejak berhenti menyusukan anak secara exclusive, mungkin ramai ibu yang mula rasakan berat badan mereka mula naik. Mula rasa yang mereka asyik nak mengunyah aje. Dulu waktu sedang menyusukan anak, mungkin ini juga yang berlaku, tetapi penyusuan sangat membantu membakar kalori si ibu. Apa tak nya, setiap kali breastfeed, dikatakan 500kalori dibakar. Sebab itulah ramai ibu breastfeed yang tak mengalami masalah berat badan yang kritikal :)

Dan kini, sesi 'pembakaran' kalori dah tidak berlaku secara aktif lagi. Owh macam mana ni! Inilah masa terbaik dan tepat untuk para ibu kembali menjaga badan, tak kiralah berdiet dengan suplemen atau tanpa suplemen,

Saya tentulah memilih berdiet dengan suplemen Shaklee. Jom saya kongsikan beberapa tips yang saya amalkan supaya tak jadi wanita OBES.

Saya memilih untuk mengamalkan Omega Guard sebagai pemecah lemak, Afalfa sebagai fiber, Herblax untuk saya detoks usus dan Cinch Shake sebagai minuman tinggi protein disamping dijadikan meal replacement saya. Amalan secara konsisten ini, bukan sahaja membuatkan berat badan saya ideal, malah ia turut menyumbang pada taraf kesihatan saya yang lebih baik. Kerana manfaatnya bukan sekadar fokus pada pelangsingan tapi lebih kepada kesihatan menyeluruh.

Owh tak lupa, saya turut mengamalkan 5 TIPS SEMPOI KAWAL NAFSU MAKAN dibawah:


Minum air mineral
Minum air mineral dalam 5-8 gelas atau 2liter sehari adalah perkara yang wajib dilakukan setiap hari. Dehidrasi atau kekurangan air dalam badan boleh menyebabkan nafsu makan anda meningkat secara mendadak. Air mineral tiada kalori, jadi minum dengan banyak pun tidak akan menaikkan berat badan anda!

Makan dalam kuantiti yang kecil
Bahagikan portion manakan anda dalam jumlah yg kecil untuk beberapa waktu makan. Makan berulang-ulang kali dalam 4-5 kali adalah lebih baik daripada makan 3 kali dengan kuantiti makanan yang sangat banyak. Cara ini dikatakan dapat mengurangkan dan mengawal nafsu untuk makan.

Jangan lewatkan waktu makan
Tepati waktu makan anda. Jika kita makan terlalu lewat, ia akan menyebabkan kita berasa sangat lapar dan membuatkan kita mahu makan dengan lebih banyak.

Lebihkan serat dalam menu makan anda
Serat akan membuatkan anda berasa kenyang dan secara tidak langsung akan mengurangkan selera anda untuk makan. Lebihkan sayur-sayuran dan buah-buahan dalam menu harian anda. Pilih kudapan berupa biskut atau minuman oat.

Makan secara perlahan
Makan secara perlahan akan membuatkan anda berasa cepat kenyang walaupun anda makan dalam kuantiti yang sedikit. Cara ini ternyata berkesan tetapi anda mungkin anda makan secara berulang-ulang dalam jangka masa yang pendek.

Owh ye, tak lupa..salah satu suplemen yang memang berjaya membuat saya berjaya mengawal nafsu makan adalah Cinch Tea Mix. Nak cuba? Hubungi saya ye

Cinch Tea Mix
Add caption


------------------------------------------------------------------------------
Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

Saya adalah wakil Shaklee anda untuk penghantaran serata Malaysia. Pilihan COD di kawasan Kota Damansara dan Subang Bestari, Seksyen U5.


Lydzar Rusman,  
SHAKLEE ID : 859948
Kedai TripleS (K3S)
Mobile/ WhatsApp :013-3583424
Facebook Twitter
Contact me: Google Talk lydzar Y! Messenger humble_head