Tips Cepat Pulih Luka Melecur

Tau tak gambar apa ni?

Golongan mak-mak maybe tahu dan selalu kena :)

Anda wajib simpan sebotol Basic H dirumah, KLIK SINI UNTUK ORDER


Ini adalah kesan dari pada terkena benda panas. Biasanya mak-mak orang ni akan terkena letupan kecil minyak waktu tengah menggoreng ikan atau ayam (atau apajuga lah makanan yang boleh hasilkan letupan).
Antara kes lain, mak-mak terkena hujung kuali atau periuk sewaktu nak alihkannya ke sinki.

Sakit? Of course lah kan!

Apakah tindakan refleks kaum ibu sewaktu berdepan dengan kejadian macam ni? Care to share?
Ada macam-maca petua yang saya pernah baca untuk tindakan pantas rawatan terkena letupan minyak panas atau air panas. Contohnya rawat dengan telur mentah, rawat dengan serbuk kopi, rawat dengan kicap, dan sebagainya. Tetapi adakah ia benar-benar berkesan dan selamat diaplikasikan?

Ini adalah sedikit panduan dari buku Instant Health Answers (Reader's Digest), tentang cara yang selamat untuk dilakukan bagi menghadapi detik-detik cemas terkena letupan minyak panas, air panas atau peralatan panas

Langkah pantas yang boleh diambil jika berdepan dengan situasi terkena minyak /  air panas

Kalau dulu, tindakan refleks saya adalah, akan terus alirkan air paip ke kawasan yang terkena percikan minyak atau terkena kuali/periuk panas. Buat sementara waktu, memang akan terasa perit sedikit. Bila dialirkan dengan air, kulit yang terbakar akan segera rasa sejuk. Ianya memang melegakan.

Dan kini, sekadar sebagai perkongsian bersama. Dengan pantas tangan saya akan capai botol Basic H yang memang sentiasa ada di sinki, saya titikkan kedalam secawan air, lalu saya alirkan ke tempat yang terkena minyak panas tu.

Kebiasaanya utk letupan minyak yang kecil, ia takkan meninggalkan apa-apa kesan melecur setelah saya alirkan air Basic H ni. Tetapi untuk kejadian terbaru, lengan saya terkena periuk nasi yang panas dan besar juga kawasan yang terkena. Jadilah seperti gambar kt atas tu. Menggelembung dan mula berair hanya selepas 5minit kejadian.

Saya hanya biarkan gelembung tersebut pecah sendiri. Walaupun agak pedih sedikit apabila hendak mengambil wudhu, terpaksalah tahan. Untuk menghilangkan parut yang bakal ditinggalkan oleh kesan melecur ni, saya sapukan sedikit Vitamin E, dan kini lengan saya dalam proses pemulihan.

Dan untuk mendapatkan kembali kulit asal tanpa parut, adakah possible? Kita nantikan kesannya selepas beberapa ketika nanti yer. 

Bagaimana Basic H berfungsi dengan baik untuk kesan melecur?

Basic H tidak memedihkan walaupun digunakan pada kepekatan sebenar, dan Basic H mempunya bacaan pH yang sama seperti kulit manusia (6.5).


Basic H boleh 'menyejukkan' kawasan melecur daripada 'terbakar' dan menjadi lebih teruk, dan ia mengurangkan kesakitan. Pastikan kawasan yang sudah terluka dielakkan daripada terkena sabun atau bahan-bahan pencuci yang mempunyai bahagian kimia kerana ia akan melambatkan pemulihan luka melecur tadi.

Dan peringatan untuk pembaca, tentu sekali pihak Shaklee tidak mengeluarkan statement tentang fungsi Basic H untuk tujuan ini, ini hanya sekadar perkongsian peribadi saya ye. 

Baca lagi tentang Basic H

Jom baca sikit tentang sejarah Basic H. Saya tak translate yer :)

History
One of Shaklee's most famous products, Basic-H, was launched in 1960. It was the first environmentally safe cleaner on the market, later to become an official Earth Day product. But the birth of Basic-H was literally by accident.

George Spunt, in the book, "When Nature Speaks: The Life of Forrest C. Shaklee Sr." explains:
"One night when Dr. Shaklee was engaged in processing a certain oil, the gears of the machine suddenly became cross meshed, breaking the gears, and spilling some of the oil. In examining them, Dr. Shaklee found his hands coated with an oily substance. He discovered upon wiping his hands with a paper towel, that he removed all the grime caused by touching the broken gear, leaving his hands perfectly clean.

Without any specific purpose in mind at that point, he recorded the formula of the substance for future possible use.
Later tests showed the substance was biodegradable and in harmony with nature. When asked what to call it, Dr. Shaklee replied, well it's a good hand cleaner and it's made from basic oils, why not call it Basic-H?"
Since then Basic-H has been used to clean surfaces in spacecrafts and submarines and for 1,001 cleaning jobs by millions of people right here on Earth. Today, it's still an amazing and unbeatable cleaner, and the flagship of Shaklee's line of environmentally friendly household cleaning and laundry products.

NASA took Basic-H to the moon on one of the Apollo missions and washed down space capsule at Cape Canaveral and instrument panels. Named an official Earth Day product in 1990.
Sumber : Shaklee Cleaners

By the way, saya nak kongsi juga bagaimana seorang wanita dewasa memulihkan kulit wajahnya yang berparut akibat diserang demam campak. Memang bukan mudah nak hilangkan parut, namun beliau berjaya.

Jom hayati apa tips beliau.



Saya adalah wakil Shaklee anda untuk penghantaran serata Malaysia. Pilihan COD di kawasan Kota Damansara dan Subang Bestari, Seksyen U5. 


  Lydzar Rusman, SHAKLEE ID : 859948
Kedai TripleS (K3S)

SMS / WHATSAP : 013 3583424



Facebook Twitter
Contact me: Google Talk lydzar Y! Messenger humble_head