Alam Kehamilan : Cerita Gembira Ibu Hamil Yang Anemia & Ibu Hamil Ganti Puasa

Anemia Semasa Hamil


Antara isu biasa namun memang sentiasa diberi perhatian oleh pihak klinik kesihatan dan hospital adalah anemia atau dikenali juga sebagai masalah Hemoglobin (sel darah) rendah.

Pelbagai faktor penyebab pada masalah anemia seperti faktor malnutrisi, masalah perubatan, masalah Thalasemia  dan pelbagai masalah lain.

Masalah ini dikenalpasti apabila bacaan Hemoglobin darah ibu hamil dibawah 11% ( Hb= < 11g%) 

Puan Rohaya adalah antara ibu hamil yang mempunyai masalah anemia sehingga mendapat amaran supaya masuk ke hospital lebih awal untuk melahirkan bayinya jika bacaan Hb rendah masih berterusan.

Mujurlah Puan Rohaya mempunyai seorang kakak yang sangat concern akan kesihatan dan keselamatan adiknya, dan si kakak terus memaksa adiknya mula mengamalkan beberapa jenis vitamin yang terbukti berkesan mampu menyelesaikan masalah Hb rendah ini.

Apa terjadi seterusnya, saya mohon anda klik butang Play pada video yang saya sertakan dibawah. 

Ini adalah video daripada tuan punya cerita iaitu Puan Rohaya dan kakaknya Puan Lin.

Anda pasti terasa lega bersama-sama mereka apabila masalah Hb rendah yang mungkin membahayakan bayi dalam kandungan berjaya diatasi dan bacaan Hb terus meningkat naik dengan baik sekali.




Cergas Semasa Puasa, Walaupun Sarat Mengandung

Saya kenal ramai juga rakan yang risau bila Ramadhan semakin hampir. Risau tak dapat dan tak mampu tahan lapar ketika Ramadhan, malah puasa tahun lepas yang belum berganti pun masih banyak.

Risau punya risau sehingga ada yang mengambil mudah mengambil langkah membayar fidyah sahaja dan tunggu sehingga melahirkan bayi, baru lah diganti puasa yang telah tertinggal tu.

Dari segi hukumnya, nanti kita akan kupaskan di entry lain.

Saya nak berkongsi dengan ibu-ibu hamil yang membaca entry ini, supaya tidak terlalu risau dan takut dengan ibadah puasa kerana sebenarnya ada cara untuk kita menggantikan puasa atau menjalani ibadah puasa tanpa rasa tak larat dan pedih pedih perut.

Bagi yang muslim, puasa tak semestinya jadi alasan untuk produktiviti makin jatuh. Malah, kita patut lebih cergas daripada biasa kan? buktikan kita muslim/muslimah sejati; puasa ke tak puasa ke kita cergas seperti biasa...
Bonus bagi yg pregnant, boleh dapat baby yang POWER lagi tu! 

Kita saksikan pengalaman Puan Haridah yang mampu berpuasa penuh dengan penuh tenaga dan cergas menguruskan anak-anak, suami dan bisnes walaupun mengandung di trimester pertama. Orang kata trimester pertama ni memang mencabar dari segi penat nya, kan?




Saya nak hint, mereka ambil Set Kehamilan Shaklee yang mengandungi Vitalea, Bcomplex, Vitamin C dan Ostematrix.

Untuk lebih feel dan mendalami apa yang mereka rasa, sebaiknya anda klik dan dengar sendiri pengalaman mereka ye!

Kongsikan artikel ini jika ianya bermanfaat. :)

Lydzar Rusman
Shaklee ID : 859948
Call / SMS / Whatsapp : 013 3583424