Memulihkan Luka EPISOTOMI

Episotomi 


Episotomi adalah prosedur paling biasa dilakukan oleh Doktor kepada wanita yang bersalin melalui cara normal. Tujuannya adalah untuk membuka lebih laluan kepada bayi untuk keluar dan untuk mengelakkan luka dan koyakan tanpa kawalan ketika proses bersalin sedang berlangsung.

Walaubagaimanapun, prosedur ini kini semakin kurang dilakukan dan dilakukan bergantung pada situasi wanita berkenaan. Begitu juga dengan proses bersalin kali ketiga, saya tidak menjalani proses episotomi.

Luka episotomi agak sukar dijaga kerana ia berada dikawasan yang lembap, basah dan agak 'kotor'



Bagaimana untuk mempercepatkan proses pemulihan luka ?

Menurut Drug.com, luka lambat sembuh jika tubuh kita kekurangan nutrisi yang perlu. Dan nutrisi yang terpenting dalam proses pemulihan luka adalah Vitamin C, Protin, dan Zink 

Cara lain untuk mempercepat proses pemulihan luka :
  • Sentiasa pastikan tempat luka dalam keadaaan bersih dan kering. Boleh pasangkan kipas dan anginkan kawasan luka jika sedang bersendirian
  • Basuh kawasan luka dengan antiseptik
  • Ambil masa untuk berehat secukupnya, tidak digalakkan duduk atau berdiri terlalu lama untuk mengelakkan 'stress' dikawasan luka episotomi
  • Dapatkan pemeriksaan lanjut dari Doktor jika didapati kawasan luka berair, bernanah atau berbau untuk memastikan tiada jangkitan kuman merebak dikawasan luka.

Bagaimana nutrisi ini membantu?


Vitamin C menghasilkan kolagen dan memberikan kekuatan tambahan dan kestabilan kepada gentian kolagen. Ia juga merupakan antioksidan, yang bertanggungjawab untuk melawan radikal bebas yang berbahaya kepada kesihatan anda.

Zink terlibat dalam sintesis DNA, pembahagian sel, sintesis protein, menghalang penyebaran bakteria  kematangan T-limfosit dan tindak balas imun.


Protein pula terdiri daripada asid amino, yang dianggap sebagai blok pembinaan tubuh. Setiap anggota tubuh badan kita adalah protein. Menurut kajian, kekurangan protein boleh menjejaskan penyembuhan luka dan boleh meningkatkan risiko jangkitan luka. Protein adalah elemen penting untuk penyelenggaraan dan pembaikan tisu dan ia berfungsi bersama-sama dengan nutrien untuk membina jisim badan tanpa lemak.



Jadi, utk proses pemulihan luka episotomi bagi wanita yang baru bersalin, saya amat mengesyorkan pengambilan nutrien seperti diatas.

Produk Shaklee yang sesuai untuk diambil oleh wanita yang baru bersalin (berpantang) atau mereka yg sedang dalam proses pemulihan luka (accident, pembedahan dan sebagainya) boleh mencuba produk berikut:

-Zinc Complex
-Vitamin C Sustained Release
-Energising Soy Protein atau Mealshake.

Hubungi saya untuk maklumat lanjut tentang produk dan pesanan.

----------------------------------------------------------------------------------------------
* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.
Sila dapatkan nasihat dari Doktor atau pakar berkaitan penyakit-penyakit yang dihidapi.


Saya adalah wakil Shaklee anda untuk penghantaran serata Malaysia. Pilihan COD di kawasan Kota Damansara dan Subang Bestari, Seksyen U5. 



  Lydzar Rusman, SHAKLEE ID : 859948
Kedai TripleS (K3S)
Mobile/ WhatsApp :013-3583424
Facebook Twitter
Contact me: Google Talk lydzar Y! Messenger humble_head