Tips Hamil Sihat Dan Cara Puan Su Elak Keguguran Berulang Setelah Alami 4 Kali Keguguran Berturut-turut.

Setiap pasangan yang berkahwin tentulah teringin nak timang cahaya mata cepat-cepat. Awal awal lagi dah berangan isteri cepat hamil dan sihat. Tengok kawan yang kahwin pada musim cuti sekolah yang sama, dah dapat berita si isteri mula mual-mual layan morning sickness.

Kawan yang ni post gambar UPT kit yang ada double line, kawan yang ni post gambar scanning nampak 1 sac kecil dan yang sorang lagi pulak post gambar kaki baby comel mereka yang dah selamat dilahir. Orang sekeliling teruja, mula sebarkan berita gembira kepada semua. Ucapan tahniah tak henti-henti diterima oleh mereka.

Cara Elak Keguguran
Sukanya kalau dapat baby comel macam anak Che Ta dengan Zain 
LANGIT TAK SELALU CERAH

TAPI, tak semua pasangan dimurahkan rezeki untuk terus bunting pelamin. Malah ramai diantara mereka terpaksa menunggu sehingga lebih 2-10 tahun sebelum hamil pertama kali. Sampaikan kadang-kadang pihak mertua dah bagi hint-hint suruh si suami kahwin lagi, 'lambat sangatlah bini ko tu nak beranak. Entah-entah sampai mak mati nanti tak merasa nak timang cucu'

Malah ada juga yang berkali-kali keguguran sehingga 4-5kali. Keguguran pertama sebab si isteri terlalu aktif tak perasan dirinya hamil. Gugur kali kedua Doktor begitahu rahim tak kuat. Kali ketiga gugur lagi tiada rezeki. Kali keempat pun masih sama. Entah di mana silapnya.

Saya nak kupas isu berkaitan kehamilan yang asyik gugur berdasarkan pengalaman Puan Su. Keguguran berulang-ulang. Mengapa ini berlaku? Tentu sekali, ia boleh datangkan perasaan fobia di pihak isteri bila dah lekat, gugur pula. Berkali-kali pula tu.

ANTARA PUNCA KEGUGURAN DIAWAL KEHAMILAN PUAN SU
Punca keguguran di awal kehamilan ni pelbagai. Ia mungkin berkait rapat dengan faktor umur, gaya hidup, pemakanan, dan persekitaran si ibu.

Embrio tidak berkembang  disebabkan oleh ketidaknormalan kromosom-kromosom tertentu. Ia dipanggil misteri alam kehamilan. Kejadian ini berlaku terlalu awal. Tapi kebiasaannya, pasangan dinasihatkan supaya terus mencuba lagi untuk kehamilan seterusnya.

Kecacatan pada sistem peranakan. Memang terdapat segelintir wanita yang mempunyai ketidakabnormalan pada sistem peranakan mereka seperti keadaan rahim yang sukar untuk menebal. Keadaan ini akan menyebabkan keguguran kerana tiada ruang khas (dipanggil baby bed) untuk telur yang telah disenyawakan untuk menempel dengan baik untuk proses seterusnya.

Masalah Rahim Lemah

Setelah diketahui 2 perkara diatas adalah antara punca Puan Su mudah gugur, beliau masih mahu mencuba untuk kehamilan seterusnya iaitu kehamilan ke lima.

Tips Hamil Sihat

SABAR PUAN SU, INI BUKAN SALAH SESIAPA..

Saya nak kongsi sikit tips elak keguguran dan semoga tips ini dapat membantu para ibu yang berdebar-debar menunggu hari bertemu dengan si bayi comel.

1) Doa untuk elak keguguran. Bagi orang Islam, pada siapa lagi kita mahu memohon terlindung dari musibah kan? Tentulah pada si Dia yang menghidupkan dan mematikan.

Doa Elak Keguguran Ibu Hamil

2) Jaga pemakanan. Terdapat beberapa contoh makanan yang dikhuatiri membahayakan kandungan si ibu. Jadi ibu perlu memerhatikan apa yang hendak di makan. Kalau boleh elakkan pengambilan makanan yang boleh meningkatkan risiko keguguran seperti;

-daging yang tidak di masak sempurna, ditakuti mengandungi bakteria yang boleh menyebabkan ibu keracunan makanan
-ikan yang tingi kandungan merkuri. Ikan yu, todak dan kembung raja. Ikan-ikan ini didapati berkait rapat dengan punca kelewatan perkembangan otak
- susu yang tidak dipasteur
- kafein.  Elakkan kafein terutamanya di awal trimester untuk mengelakkan kemungkinan gugur

3) Senaman ibu hamil yang bersesuaian. Mungkin ada yang ingat, ibu hamil langsung tak boleh bersenam. Salah tu. Walaupun anda ibu hamil, ia bukan alasan untuk anda melepek duduk macam orang tak larat nak buat apa-apa. Senaman penting bagi memastikan tubuh ibu hamil lebih sihat. Pergerakan-pergerakan yang sesuai akan membolehkan ibu mengeluarkan peluh sambil membuang toksin yang ada di dalam badan.

4) Amalkan pemakanan sihat. Doktor mungkin tidak akan memberi apa apa pantang larang dari segi pemilihan makanan. Biasa mereka akan advise, ambil pemakanan seimbang, makan suplemen ibu hamil, minum susu dan banyakkan minum air masak. Pengambilan makanan kaya protein mungkin membantu tubuh ibu utk membentuk janin yang lebih sihat. Bukankah memang protein makanan bagi sel. Pilihlah sumber protein terbaik.

Okey itu 4 tips ringkas dari saya. Tentu anda tak sabar dah nak dengar sendiri cerita Puan Su kan? Saya akan kongsikan video Puan Su bercerita tentang siri kehamilan beliau. Bayangkan beliau telah hamil sebanyak 6 kali!

VIDEO KISAH BENAR PUAN SU.

 Anda dah lihat sampai habis video Puan Su?

ESP yang Puan Su dok ceritakan tu adalah salah satu produk Shaklee yang memang terbukti sangat berkesan. Bayangkan Puan Su yang terpaksa bedrest almost all the time dekat hospital dan perlukan pemantauan Doktor masa kehamilan anak sulung (kehamilan kelima) dah boleh aktif, cergas, sihat dan gembira dengan kehamilan anak kedua (kehamilan anak keenam).

MENGAPA ESP?

ESP untuk ibu hamil

ESP adalah suplemen protein yang diperbuat daripada sumber soya NON GMO, yang memang dijaga kualiti bermula dari pemilihan bahan mentah lagi. ESP membekalkan 28gram protein dalam 1 hidangan. Cukupkan jika si ibu hamil mengambil 3 sudu ESP ketika bersarapan dan ini sudah memenuhi hampir separuh keperluan protein harian mereka.

ESP sumber protein terbaik ibu hamil
Tengok sahaja apa yang ESP bekalkan dalam 1 serving.

ESP membantu tubuh seseorang ibu develop sel baru yang lebih sihat. Maka dengan itu ia sangat membantu bagi penghasilan dinding rahim yang lebih tebal dan sempurna untuk proses penempelan telur yang telah disenyawakan tadi. Bukan itu sahaja, ESP bakal membuatkan tubuh ibu sentiasa bertenaga. Just like Puan Su yang boleh outstation kesana kemari pada kehamilannya yang kedua. Malah boleh lari sekejap hadir ke kelas Train The Trainer ketika masih berpantang 30hari.

Memang terbaiklah ESP ni!

KOMBINASI SET HAMIL DAN ESP LEBIH MANTAP

Nak kongsi lagi, sebenarnya terdapat beberapa jenis vitamin lagi yang sesuai untuk diambil oleh ibu hamil yang mahukan kehamilan sihat.

Antara yang sangat membantu para ibu sihat, cergas, bertenaga ketika hamil ialah;
Vitalea (Multivitamin dengan zat besi)  : demi memastikan sel mendapat semua vitamin penting dalam membentuk organ. Zat besi penting untuk pembinaan darah dan pembesaran janin.
B complex : penting untuk pembinaan sel darah, saraf dan beberapa organ penting termasuk tengkorak kepala.
Vitamin C : pembentukan kolagen dan membantu sistem antibodi ibu dan bayi.
Kalsium (Ostematrix) : pembinaan sel darah merah serta tulang dan gigi bayi.
Omega Guard : membantu pembentukan sel otak
Jadi, kita pun dah dengar cerita Puan Sue. Harapnya ibu-ibu yang ada masalah kerap gugur macam beliau bolehlah dapat sedikit overview macam mana nak pregnant lagi tapi dalam keadaan yang lebih sihat dan selamat.

Anak dah besar, dah 4-5 tahun, tentu lah rindu nak cium bau baby lagi kan? Tak payah tunggu lama-lama, boleh plan nak baby dengan suami, dan hubungi saya segera untuk dapatkan set kehamilan yang bakal memberi satu view baru kepada anda dan pasangan.

Kalau nak beli produk Shaklee lain yang super duper lebih jimatkan poket anda. Baca dekat sini.


Saya adalah Pengedar Sah Shaklee di Kota Damansara dan Subang Bestari. COD di kawasan tersebut dan penghantaran secara pos keseluruh Malaysia. 

Untuk info lanjut, sila hubungi saya melalui kontek info kat bawah tu. 

Lydzar Rusman
Shaklee ID : 859948
Call / SMS / Whatsapp : 013 3583424